Începem o serie despre obiective de văzut în Bulgaria, iar pentru a ajunge în Bulgaria, cel mai la îndemână este podul de la Giurgiu.
Numit în perioada comunistă "Podul Prieteniei", el leagă oraşele Giurgiu şi Ruse şi se pare că poartă astăzi numele mai simplu, dar mai puţin evocator, de "Podul Dunării".
Numele vechi trimitea oarecum la evenimentele tumultoase dintre cele două ţări din prima jumătate a secolului 20. Astfel, România şi Bulgaria s-au înfruntat în două războaie (al Doilea Balcanic şi Primul Război Mondial) şi şi-au disputat sudul regiunii Dobrogea (Cadrilaterul), în final retrocedat de România în 1940 sub presiunea Germaniei naziste (Tratatul de la Craiova). În Al Doilea Război Mondial România şi Bulgaria au avut oarecum acelaşi parcurs, iniţial aliate cu Germania, apoi cu Uniunea Sovietică, intrând apoi în sfera de influenţă a acesteia din urmă.
Uniunea Sovietică este cea care a promovat proiectul podului, pentru că gâlceavă între două ţări socialiste nu se cădea, iar din punct de vedere comercial, un pod pe axa Bucureşti - Plodviv - Edirne - Istanbul era mai mult decât necesar. De altfel, se pare că podul a fost proiectat de sovietici, arhitecţii V. Andreev şi Nikolai Nikolaevici Rudomazin şi construit de cele două ţări vecine, cu asistenţă de la marele "frate" sovietic, în doar doi ani între 1952 şi 1954.
De curând, Podul Prieteniei nu mai este singurul pod între România şi Bulgaria, în 2013 fiind dat în folosinţă podul "Noua Europă" între Calafat şi Vidin. Iată cum la vremuri noi, denumiri simbolice noi. Poate va urma vreodată şi un pod la Silistra.
Podul de la Giurgiu mi s-a părut întodeauna un pic neprietenos, în ciuda denumirii sale. Mă deranjează faptul că nu pare bine întreţinut, având gropi şi urme de rugină. Din fericire, tocmai în această perioadă se fac lucrări şi sper să-l văd sub auspicii mai bune.
Din punct de vedere tehnic este o minune a ingineriei, fiind un pod dublu, rutier şi feroviar: calea ferata trece pe sub tăblia carosabilă.
Să nu uităm un aspect important: taxa de pod. În prezent (toamna 2013) este de 3 Euro sau 14 lei în direcţia România - Bulgaria şi 2 Euro sau 4 leva în direcţia Bulgaria - România. Tarife diferite, acelaşi pod, nu mă-ntrebaţi de ce.
Să nu uităm un aspect important: taxa de pod. În prezent (toamna 2013) este de 3 Euro sau 14 lei în direcţia România - Bulgaria şi 2 Euro sau 4 leva în direcţia Bulgaria - România. Tarife diferite, acelaşi pod, nu mă-ntrebaţi de ce.
Imediat ce trecem podul, intrăm în oraşul Ruse, pentru care recomand o vizită de câteva ore
The Giurgiu - Ruse Friendship Bridge
I'm starting a series about a trip we took in Bulgaria, to see interesting things, most of them related in some way to Romania, and the shortest route from Bucharest is the bridge in Giurgiu.
It was built and named in the Communist period "The Friendship Bridge" and links Giurgiu to the bulgarian city of Ruse. Today it bears officialy the less evocative name of "Danube Bridge".
The old name evoked somehow the agitated history of the two countries in the first half of the 20th century. In that short time Romania and Bulgaria fought two wars (the Second Balkanic and the First World War) and disputed Southern Dobruja (the Quadrilateral as Romania called it) which was finally given to Bulgaria, definitively, under Nazi Germany's pressure, in the 1940 Treaty of Craiova. In the Second World War Romania and Bulgaria shared the same fate, first allied to Germany, then to the Soviet Union, afterwards falling under the latter's domination for more than 40 years.
The Soviet Union promoted the bridge, partly because socialist countries couldn't have feuds between them, and partly because the Bucharest- Plodviv - Edirne - Istanbul commercial route was of vital importance. It is also Soviet architects, V. Andreev and Nikolai Nikolaevici Rudomazin, who drew up the plans, executed by the two neighbouring countries, aided by their bigger "brother", in just two years, 1952-1954.
Until recently, the Friendship Bridge was the only one linking Romania and Bulgaria. In 2013 the "New Europe Bridge" was opened, linking Calafat and Vidin. New times, new evocative names, right? Maybe we'll see one day a bridge at Silistra to complete the circle.
The Giurgiu bridge always seemed to me bit unfrienly, so to speak. Maybe it's because it is poorly maintained. Only on my last trip I saw that repairs were being made and I hope to see it in the future carefully repainted and the holes in the asphalt plugged.
Technically, it is an engineering wonder, a double bridge with two levels, with cars rolling on the top level and trains passing on the lower level.
I almost forgot an essential thing: the bridge toll. Presently (autumn 2013) it's 3 Euros or 14 lei Romania - Bulgaria and 2 Euro or 4 leva Bulgaria - Romania. Yup, the toll has always had a different price, although it's the same bridge.
I almost forgot an essential thing: the bridge toll. Presently (autumn 2013) it's 3 Euros or 14 lei Romania - Bulgaria and 2 Euro or 4 leva Bulgaria - Romania. Yup, the toll has always had a different price, although it's the same bridge.
After crossing the bridge, we directly enter Ruse, and I recommend you spend a few hours visiting the city.
Ca de obicei bulgarii isi renoveaza primii jumatatea lor de pod. Punctul de trecere al frontierei ar trebui totusi refacut ca e cam dezolant.
RăspundețiȘtergereDa, secţiunea bulgară a podului e reabilitată, dar mai sunt şi acolo valuri în asfalt, la noi e în curs. Aştept să văd podul complet revopsit, deocamdată arată la fel de rău ca impresionantul pod de la Slatina peste Olt.
Ștergereera o vreme cand a face poze pe pod era considerat un act de spionaj :)
RăspundețiȘtergerePozele sunt făcute din mers, din păcate nu ne-am oprit să căutăm un loc propice pe mal pentru a fotografia toată structura.
RăspundețiȘtergereRuse e cat de cat conservat in partea sa veche. Giurgiu pare o cocina ...
RăspundețiȘtergereSă nu exagerăm. În primul rând Giurgiu e un oraș mult mai mic. Am fost acolo acum 2 ani. Încă nu era gata reamenajarea străzii Gării, nu știu cum a ieșit. Mai au de lucrat, ar fi minunat să facă ceva cu rămășițele cetății, nu poate sta îngrădită la infinit. Parcul Alei, primul parc amenajat din România, m-a impresionat, ar trebui totuși mai bine întreținut. La capitolul premierelor, se laudă și cu prima gară din România (vechiul Regat). Centrul, la turn, părea ok de fiecare dată când am fost. Sper ca orașul să își arate mai bine potențialul pe viitor.
RăspundețiȘtergere