Biserica fortificată Alma Vii

Biserica fortificată Alma Vii mi-a plăcut din prima, de când am văzut-o cocoţată sus pe deal, cu nişte case pitoreşti mai jos, aceleaşi de secole, cum apar în poze vechi alb-negru. Din cartea lui Hermann Fabini "Universul cetăţilor bisericeşti din Transilvania", frunzărită mai demult, mi-am dat seama că Alma Vii este un exemplu clasic de biserică fortificată cu altarul supraînălţat, fortificat, prevăzut cu o galerie, guri de tragere şi trapă pentru aruncat proiectile peste eventualii asediatori. O biserică războinică, ce să mai! Mi-a plăcut mult turnul de la intrare, care mi se pare deosebit de mare şi gros iar împreună cu celălalt turn, cu ceas, şi cu altarul supraînălţat al bisericii, dau ansamblului profilul său specific.
Toate aceste impresii mi le-am putut forma doar de afară: biserica era închisă pentru restaurare (prin Mihai Eminescu Trust) şi în sat mai era doar cheia incintei pe care am împrumutat-o de la nişte oameni gospodari.

Alma Vii fortified church

I took a liking to Alma Vii fortified church at first sight, seeing it perched on a high hilltop. At its base you can see a couple of houses that can also be seen in black-and-white pictures from 100 years ago. From Herman Fabini's book "The Church-Fortresses of the Transylvanian Saxons" I now know that Alma Vii is an example of church with elevated, fortified altar. It has a walkway with archer loops and trapdoors used to throw projectiles on eventual assailants. It's a warrior church! I liked the entrance tower very much because it's so big and intimidating. It, along with the smaller tower with the clock and the high altar give the church it's distincive profile.
It made all these impressions on me while being unable to visit the interior of the church, closed for restoration work (done by Mihai Eminescu Trust). The key to the precinct was graciously lent by a couple of hard working villagers.



Comentarii