Biserica fortificată Moşna

Primul meu contact cu biserica fortificată Moşna a fost harta lui Radu Oltean "Cele mai frumoase biserici-cetăţi ale saşilor de pe valea Târnavei Mari". Mi-a atras atenţia faptul că turla bisericii, foarte înaltă şi ţuguiată, era acoperită cu alt material decât ţiglă. Mi-am imaginat că era tablă, la faţa locului mi se pare că r fi un material mai nobil, poate ardezie.
Moşna este un obiectiv major printre bisericile fortificate săseşti, deşi, surprinzător, nu este pe lista UNESCO. Este o biserică foarte mare. În interior se lucra la planşeu. M-a impresionat bolta uriaşă a bisericii şi coloanele sale subţiri şi înalte, parţial curbate de secole.
În incita fortificaţiilor este şi un muzeu cu obiecte din universul săsesc de odinioară, inclusiv pancarta haioasă din imagine.
Probabil că punctul culminant este urcuşul în turla înaltă pe scări simple, de genul celor de la ţară pentru urcat în şură (dar mai late şi mai solide). În turlă vă aşteaptă un clopot uriaş şi o privelişte superbă.

Moşna fortified church

My first contact with Moşna was through a poster by Radu Oltean "The most beautiful saxon fortified church-fortresses on the Târnava Mare Valley". Moşna distinguished itself in that the roof of the belltower was not covered in tiles but something else, maybe slate.
Moşna is a major church in the area, by its size and beauty. However, it is not on the UNESCO list of monuments. The interior has a large vault and slim tall arches. They are slightly curved from the weight they are taking on for centuries.
The church has a museum with objects from the Saxon civilisation that dominated the area a century ago. I found the trilingual sign in the picture below particularly funny (Riding a horse or a cart at high speed over this bridge shall be fined 10 crowns).
The high point of the experience in Moşna is probably climbing in the belltower. The stairs are the type one would use to climb in the barn, only wider and stronger. Up there await for you a huge bell and a beautiful view.



Comentarii

  1. Tocmai ce-am trecut smabata prin Mosna dar n-am putut opri la cetate. Mi-am adus aminte insa ca e proiectul de licenta de master la Leuven al unui fost coleg de-al meu si ca de ani de zile aici e un santier unde proiectul e intocmit de arh.Mihai Opreanu

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu