Ansamblul Monumental "Calea Eroilor" al lui Constantin Brâncuşi de la Târgu Jiu

Niciun oraş din lume în afară de Târgu-Jiu nu se poate mândri cu monumente de for public create de Constantin Brâncuşi.
Gorjean, sculptorul şi-a dorit să lase pe pământul natal o lucrare prin care să fie cinstită memoria eroilor căzuţi în luptele Primului Război Mondial. Această dorinţă a putut fi materializată prin eforturile Aretiei Tătărăscu, preşedinta Ligii naţionale a femeilor gorjene şi cu sprijinul soţului său, omul politic Gheorghe Tătărăscu (de mai multe ori ministru de externe şi prim ministru). Conacul acestora construit în stilul culelor olteneşti poate fi admirat în cadrul Muzeului arhitecturii populare din Gorj de la Curtişoara.
Trebuie ştiut că acest ansamblu nu este un monument abstract, el a fost înălţat ca un monument al eroilor, "pentru a preamări memoria eroilor gorjeni care s-au jertfit în războiul de întregire" (conform documentelor epocii, cuvinte preluate pe placa explicativă din parcul oraşului). Axul pe care sunt amplasate monumentele a primit numele "Calea Eroilor".
Inaugurat în 1938, ansamblul a fost neglijat şi chiar ameninţat cu dispariţia în prima parte a perioadei comuniste: era considerată o operă burgheză decadentă. Această stare de fapt a dus şi la ocultarea adevăratei semnificaţii a operei şi a adevăratelor nume ale componentelor sale.
Astfel, Coloana Infinitului, Masa Tăcerii şi Poarta Sărutului ar purta de fapt numele "Coloana Sacrificiului Infinit", "Masa Apostolilor Neamului" şi "Monumentul Întregirii Neamului". Aceste nume sunt în acord cu caracterul de monument comemorativ al ansamblului iar cercetătorii ar trebui să facă toată lumina privind adevăratea identitate a operei lui Constantin Brâncuşi. De asemenea, ansamblul ar trebui clasat în lista patrimoniului universal UNESCO.
Secole de iscusinţă a meşterilor autohtoni, cioplitori în lemn sau piatră, transmise sculpturii culte, o zestre universală lăsată de Constantin Brâncuşi, geniu şi patriot român.

The Sculptural Ensemble "Heroes Path" in Târgu Jiu

No city in the world except for Târgu Jiu can boast having public outdoor monuments created by Constantin Brâncuși.
Indeed, the sculptor wanted to leave in his homeland region an artwork to celebrate the sacrifice of the fallen soldiers of World War I. This was possible only thanks to the energic activitiy of Aretia Tătărăscu, President of the "National League of Gorj Women", supported by the influence of her husband, Prime Minister Gheorghe Tătărăscu. Their home can still be admired today near Târgu Jiu at the Gorj Folk Architecture Museum in Curtișoara.
The monuments making the sculptural complex are not entirely abstrat, they were erected with the purpose of "glorifying the memory of the heroes from Gorj who sacrificed themselves in the war for national unity (World War I)". The axis on which the monuments were erected was named "Heroes Path".
The monument was inaugurated in 1938. After World War II it was abandoned and even in peril of being torn down by the communist authorities: it was considered bourgeois art. This is also why the real meaning of the monuments was hidden for a long time. Actually, according to some sources, the "Column of the Infinite" bears the real name of "Column of infinite sacrifice", the "Table of Silence" would be the "Table of the Apostles of the Nation" and the "Gate of the Kiss" "Monument of National Unity". In fact these names would be more meaningful and in tone with the sense of the whole ensemble which is to commemorate the heroes of World War I. Researchers should endeavour to find out the exact truth about this very important issue relating to the identity of Brâncuși's work. Also, the ensemble should be included in the UNESCO World Heritage List.
The ensemble is a testimony for the centuries of accumulated craftsmanship in wood and stone carving, which was transmitted to modern sculpture. Constantin Brâncuși harvested this heritage, processed it and passed it on as a universal legacy from a Romanian patriot and genius.



Comentarii

  1. Foarte frumos:) Brancusi se mai putea lauda ca multe dintre sculpurile sale (de ex. "Domnisoara Pogani") sunt realizate dupa forma si aspectul unui "material" unic, care se gaseste doar in tara noastra: trovantul, "piatra care creste". Sursa de inspiratie i-a venit chiar din curtea casei parintesti, unde se gasea asemenea "material". In prezent, asemenea pietre care cresc singure, fara nicio explicatie logica, pot fi vizitate in localitatea Costesti, de langa Horezu.

    http://hai-la-bord.blogspot.com

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu