Băile Felix

Cât am stat la Oradea, am dat o fugă la renumita stațiune Băile Felix, datorită unui prieten din oraș, Aurelian, care dorea să asiste la un eveniment auto: BMW Fest 2016. 

While I was staying in Oradea, I went a few hours to Băile Felix resort, with Aurelian, a friend who wanted to attend an auto show: BMW Fest 2016. 

Timp de câteva zile, la Băile Felix s-au adunat cei mai mari entuziaști de mașini BMW din țară la diferite întreceri, precum această întrecere de drift, prima la care am asistat pe viu. Pot spune că ce m-a impresionat cel mai mult la această probă a fost mirosul de cauciuc ars... Foarte enervantă (zgomotoasă) mi s-a părut proba de turație a motorului... adică mie mi s-ar părea mai degrabă o miză silețiozitatea motorului.

For a few days, the biggest BMW enthusiasts gathered in Băile Felix for several races, like this drift contest. It was the first such contest witnessed live and more than the visual, the smell of the burning tires was the most impressive aspect. What I really didn't like was the decibel contest for engines. Too noisy, while personally I believe for a motor would be to be as silent as possible.

Am văzut multe exemplare interesante de mașini, mai ales cromatic. Chiar dacă de dimeniuni reduse, evenimentul mi-a permis să-mi fac o imagine mai concretă despre un fenomen până acum știut doar din filme precum Fast and furious

I saw many interesting cars, some quite gaudy. Although small in scale, the event allowed me to better grasp a phenomenon formerly known only from movies like Fast and furious.

Am avut ocazia de a admira și câteva exemplare de Dacii, care mie mereu îmi plac foarte mult. Îmi aduc aminte de copilărie și îmi place mereu să descopăr ce se poate face cu o Dacie... Sunt de asemenea greu de întreținut, mai ales împotriva ruginei.

I also admired a few Dacia. I like seeing restored models, they remind me of childhood and I am always amazed to see what one can do with a Dacia... They are also hard to maintain, especially regarding chassis rust. 

Despre stațiunea Băile Felix, pot spune că mă așteptam la altceva. Fiind o stațiune de renume din Transilvania, mă așteptam să admir patrimoniu istoric antebelic... arhitectură. Însă staținea este construită după război.
Povestea ei este că prima dată au fost folosite izvoarele termale de către călugării mânăstirii Sânmartin. În secolul 17, un călugăr, Felix Helcher, utilizează pentru prima dată apa izvoarelor - de unde numele stațiunii. Pe mine denumirea "Felix" mă trimitea mai curând cu gândul la o origine romană a băilor, însă Băile Felix nu sunt Băile Herculane nici ca vechime, nici ca origine, nici ca arhitectură. Cu siguranță, însă, băile își merită deplin faima pentru apele sale termale - doar că nu am zăbovit pentru a proba și eu.

I expected something else from Băile Felix resort. Being a well known resort, I expected to see a lot of architecture. Well, that was not the case, since the resort dates from the communist era.
Its story traces back to Sânmartin Monastery. In the 17th century, a monk, Felix Helcher, uses the spring waters for the first time - hence the name. I, for one, thought "Felix" was a reference to Roman times, but there is no link. Băile Felix are no Băile Herculane, in terms of age, origin or architecture. For sure, however, the baths deserve their fame for their spring waters - it is just that I did not spend any time to try them.

O clădire emblematică în stațiune este Biserica de lemn din Brusturi, care datează din 1785 și a fost mutată în 1961 pe actualul loc.

An emblematic building in the resort is the Brusturi Wooden Church, dating back to 1785, moved in 1961 on the current site.

Stațiunea se mândrește cu mai multe lacuri cu nuferi și broaște țestoase care îi atrage pe mulți dintre turiștii aflați la plimbare.

The resort boasts several lakes with turtles and water lilies which are also an attraction for tourists.

Băile Felix merită o plimbare de dupămasă, iar dacă vreți să mergeți la băi, merită mult mai mult.

Băile Felix is worth an afternoon visit, and if you want to experience the baths, it is worth a lot more.

Comentarii

Trimiteți un comentariu